تبلیغات
مجله خبری تحلیلی پارس - اشتباهات رایج در تفکیک وبلاگها از سایتها

شما عزیزان برای دیدن وبلاگ جدید من می توانید به این آدرس مراجعه نمائید : www.haghighatjoo.ir

اشتباهات رایج در تفکیک وبلاگها از سایتها

نوشته شده توسط سردبیر دوشنبه 1391/03/1 نظرات بازدید
ما به اشتباه فکر می کنیم تفاوت سایت و وبلاگ در داشتن آدرس مستقل است. حتی گاها مشاهده می شود که کاربران اینترنت شناخت مناسبی از مفهوم واژه پورتال ندارند.


آگهی هایی همچون «وبلاگ خود را به سایت تبدیل کنید.» به وفور در اینترنت دیده می شود اما این آگهی ها تنها یک آدرس مستقل برای شما فراهم می کنند. تفاوت عمده وبلاگ و سایت در نوع محتوا آن ها است و تفاوت وبلاگ با سایت داشتن یا نداشتن آدرس مستقل نیست.
با من در ادامه این مطلب همراه باشید ...

تفاوت وبلاگ ها با وب سایت ها :

نوع محتوا است که مشخص می کند یک پایگاه اینترنتی سایت است یا وبلاگ.

به اصطلاح محتوای سایت ها را "Fact" و محتوای وبلاگ ها را "Opinion" می نامند.
"Fact" در انگلیسی به معنی «واقعیت» و "Opinion" به معنای «دیدگاه» است.

برای مثال وقتی شما یک مطلبی را می خوانید که در آن نویسنده نظر شخصی خود را درباره چیزی بیان کرده است آن مطلب یک مطلب وبلاگی است و این گونه مطلب ها بیشتر در وبلاگ ها یافت می شوند و اگر مطلبی خواندید که حکم اطلاع رسانی و خبر داشت آن خبر بیشتر در سایت ها یافت می شود. البته این بدین معنی نیست که در وبلاگ ها همیشه مطالب نظری شخصی نویسنده هستند و در سایت ها همه مطالب حکم اطلاع رسانی دارند. برای مثال مطالب 'آموزش مجازی (درسنامه)' بیشتر جنبه اطلاع رسانی دارد و نظر شخصی نویسنده نیست برای همین می توان گفت این یک سایت است؛ اما برای مثال یک پایگاه اینترنتی همانند 'مجله خبری تحلیلی پارس' که بیشتر مطالب آن نظر شخصی نویسنده است یک وبلاگ محسوب می شود. یکی دیگر از عواملی که مشخص می کند که یک پایگاه اینترنتی وبلاگ یا سایت است نوع طراحی آن است برای مثال وبلاگ ها طرح ساده تری دارند ولی سایت ها به دلیل نیازشان طراحی پیشرفته تری دارند البته نوع طراحی به اندازه نوع محتوا مهم نیست.



لازم به ذکر است که وبلاگ و سایت هرکدام کاربرد های متفاوتی دارند و نمی توان گفت که کدام یک بهتر است برای مثال اگر شما می خواهید در مورد چیزی تحقیق کنید و یا اطلاعات بدست بیاورید به طبع سایت ها می توانند کمک بیشتری به شما بکنند و وبلاگ ها برای منتقل کردن تجریبیات شخصی و … به کاربران از سایت های مفید تر هستند. فرض این که سایت ها بهتر از وبلاگ ها هستند نیز فرض درستی نیست و جالب است بدانید که بسیاری از سایت های مطرح فارسی ابتدا وبلاگ بودند و برطبق این فرض غلط کم کم به سایت تبدیل شدند و نوع محتوا و … شان تغییر کرد. توصیه ای که من به شما دارم این است که اگر شما صاحب وبلاگی هستید وبلاگ خود را به سایت تبدیل نکنید زیرا وب و کاربران وب به وبلاگ ها هم نیاز دارند.



و اما پورتالها :

واژه پورتال "Portal" در لغت به معنای درگاه و مدخل است. در حقیقت پورتال وب سایتی است که اطلاعاتی را از منابع مختلف در یک شکل واحد جمع‌آوری می‌کند.

پورتالها نسل جدیدی از صفحات وب هستند که ظاهری شبیه به وب سایت ها دارند اما سرویس های مختلفی را به کاربران خود ارائه می دهند.

درواقع می توان چندین سرویس تحت وب را به صورت یک پارچه و متمرکز توسط پورتال ها به کاربران ارائه نمود. این سرویس ها می توانند شامل ایمیل، اخبار، دسترسی به بانک های اطلاعاتی، دانلود مقالات، نوشتن مطالب توسط اعضاء، بازی های اینترنتی و ... باشند که هر کدام به تنهایی قابلیت تبدیل به یک وب سایت مجزا را دارند اما به واسطه پیوند خوردن با یکدیگر تبدیل به یک پورتال شده اند.


به عنوان مثال 'پورتال مجازی مرکز آموزش عالی ITI' یکی از این نمونه هاست؛ در این پورتال سرویس های زیر را می توان یافت :

  1. اخبار
  2. مقالات
  3. دانلود نرم افزار
  4. مرجع جزوات الکترونیک
  5. کتابخانه مجازی
  6. تالارگفتکو
  7. انتخاب واحد

و همچنین سرویس وب میل اشاره کرد.


بنابراین ویژگیهای اصلی یک پورتال عبارت اند از :

  • تجمع اطلاعات
  • هدف دار بودن اطلاعات
  • دردسترس بودن اطلاعات
  • دریچه ورود منحصر به فرد




دسته بندی انواع پورتالها :


1- نسل اول پورتال ها :

اولین پورتال ها، که از آنها تحت عنوان نسل اول نام برده می شود، بر فراهم نمودن محتویات ایستا، مستندات و همچنین خوراکهای اطلاعاتی زنده در صفحات وب مبتنی بودند. مثالهای نمونه این نسل سایت های "yahoo" یا ""Excite است. این پورتالها در محیطی به هم پیوسته، اهداف مشابهی را دنبال کرده و صفحه واسط مشخص و منحصر به فردی را برای دستیابی به مجموعه اطلاعات توزیع شده در سراسر شرکت یا سازمان خود، در اختیار کاربر می گذاشتند. این اطلاعات معمولا شامل اخبار شرکت، شرایط و فرم های استخدام، اطلاعاتی مربوط به کارکنان و چگونگی ارتباط با آنها، مستندات رسمی و سیاست های اعلام شده شرکت و همچنین لینک های ارتباطی مفید بود.


2- نسل دوم پورتال ها :

نسل دوم پورتال ها بر اطلاعات مشخص تر و نرم افزارها متمرکز بودند. در اساس شباهت زیادی به خصوص در زمینه فراهم آوردن اطلاعات با نسل اول داشتند با این همه تفاوت مهمی نیز وجود داشت: این پورتالهای امکان همکاری کاربران را در محیطی به هم پیوسته فراهم می کردند و همین امکان، نقطه تمایز آنها با نسل پیشین محسوب می شد.

پورتال های نسل دوم قابلیت همکاری متقابل را در ادارات مجازی برای تیم های کاری و به منظور انجام وظایفشان فراهم می ساختند. نسل دوم پورتال ها سرویس های متعددی داشتند که از جمله آنها می توان به سرویس های مدیریت محتوی (سازمان دهی و مدیریت اطلاعات مرتبط) و سرویس های همکاری (که به کاربران امکان می داد با یکدیگر گپ زده و برای یکدیگر ایمیل فرستاده و قرار ملاقات تنظیم کنند) اشاره کرد. در این پورتال ها قابلیت تعریف گروه های کاربری نیزفراهم آمده بود. به بیان دیگر این پورتال ها سازو کار همکاری داخلی را در یک سازمان فراهم می ساختند.


3- نسل سوم پورتال ها :

نسل سوم با هدف ایجاد فضای مجازی تجارت الکترونیک (E-Business) بوجود آمد. پورتال های نسل سوم به عنوان واسط ارتباطی کارمندان، تهیه کنندگان، تولید کنندگان و مشتریان قلمداد می شوند. ویژگی فوق العاده این پورتالها امکان مرتبط شدن نرم افزارهای مستقر در سرورهای مختلف است. به بیان دیگر، این پورتال ها نقطه به هم پیوستن محتویات و برنامه های کاربردی مستقر در سرورهای مختلف بطور همزمان و با استفاده از همکاری سرویسهای خدماتی آنان اند. به علاوه امکان دسترسی به محتویات و امکانات سیستمهای مختلف را از طریق ابزارها و تجهیزات متنوع، بسته به نیاز کاربر امکان پذیر می کنند. این گروه پورتال ها مجموعه قابل توجه و ارزشمندی از اطلاعات، مستندات، امکانات و قابلیتهای نرم افزارهای مرتبط را از طریق درگاه واحدی برای کاربر فراهم می کنند.

به علاوه، این پورتالها به صورتی خودکار و بر اساس نقش کاربران هدفمند شده و ویژگیهایی خاص آنها می یابند. به بیان دیگر، نحوه نمایش، محتوی و امکانات در دسترس، بسته به نقش تعریف شده برای کاربر به گونه ای منحصر به فرد و خاص وی در اختیار او قرار می گیرد. کلید توسعه آینده این نسل از پورتال ها،ایجاد چهارچوب های کاری باز (از قبل تعریف نشده) برای سرویس های عمومی خواهد بود.





  • انعکاس آخرین اخبار و ارائه جدیدترین مقالات با محوریت ارتباطات و فناوری اطلاعات.